به نظر می رسد COVID-19 به جفت در زنان باردار حمله می کند

26 مه 2020 - زنان باردار در مورد همه گیری کروناویروس باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند. یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که کروناویروس 2 (SARS-CoV-2) ، به جفت حمله می کند.

هدف محققان دانشگاه Northwestern در شیکاگو، شناسایی یافته های هیستوپاتولوژیک زنان مبتلا به COVID-19 ، در دوران بارداری بود. آنها دریافتند که جفت های زنان مبتلا به بیماری شدید SARS-CoV-2 ، دارای میزان بالاتری از آسیب هستند.

آسیب جفت

این مطالعه که در ژورنال آمریکایی آسیب شناسی بالینی منتشر شده است، شواهدی از نرسیدن خون کافی از مادر به جنین و تشکیل لخته ی خون در جفت را ارائه داد.

دکتر جفری گلدشتاین، استادیار پاتولوژی در دانشگاه Northwestern و نویسنده ی این مطالعه، در بیانیه ای، گفت: بیشتر این نوزادان بعد از یک دوره ی حاملگی طبیعی فول ترم متولد شدند، بنابراین ما انتظار نداشتیم که مشکلی در جفت ایجاد شده باشد، اما به نظر می رسد که این ویروس باعث ایجاد آسیبهایی در جفت می شود.

جفت یک ارگان مدور مسطح در رحم زن باردار است که جنین را از طریق بند ناف تغذیه و حفظ می کند. بند ناف به عنوان پیوند دهنده ی اصلی جنین به جفت عمل می کند. جنین از طریق بند ناف، از جفت اکسیژن و مواد مغذی را دریافت می کند. در عین حال، بند ناف مواد زاید را از خون کودک خارج می کند.

پیامدهای بارداری

این مطالعه نگاهی اجمالی بر چگونگی ایجاد تغییراتی در جفت توسط کروناویروس 2 کرده و پیامدهای احتمالی این بیماری همه گیر را بر سلامت مادران و نوزادان آنها نشان داد.

در این مطالعه 16 زن باردار مبتلا به COVID-19 ، که بین 18 مارس تا 5 مه زایمان کردند، شرکت داشتند. جفت های این گروه از زنان با زنان در گروه کنترل(به کروناویروس 2 مبتلا نبودند) مقایسه شدند. از بین این زنان، یک زایمان با جنین مرده در شکم(مرده زایی) گزارش شد.

محققان دریافتند كه جفت در سه ماهه ی سوم بارداری در زنان مبتلا به COVID-19 ، به طور چشمگیری احتمالا حداقل یكی از ویژگیهای ناشی از خون رسانی نامناسب عروق مادری (MVM[1])  را نشان می دهد. این وضعیت دارای ویژگیهای آسیب شناختی مانند کاهش اندازه جفت، خونریزی رتوپلاستنتال، ویلی غیرطبیعی جفت و انفارکتوس چند کانونی است.

جفت های زنان باردار مبتلا به COVID-19 ، همچنین آسیب عروق مادری و لخته های خونی کوچک در فضای بین ویلی را نشان دادند. جفت زنی که جنین او در داخل رحم مرده بود، علایم ادم ویلی و هماتوم رتروپلاستنتال را نشان می داد.

افزایش نظارت

زنان باردار باید در گروه بیماران در معرض خطر بالا برای COVID-19، گنجانده شوند. یافته های این تحقیق، تأثیرات این عفونت ویروسی را بر زنان باردار نشان می دهد. از آنجایی که آسیب جفت عارضه COVID-19  است، تقویت میزان نظارت در دوران بارداری برای زنان باردار و تغییر نطارتها و کنترل ها ضروری است.

محققان در این مقاله نوشتند: این یافته ها بینش مکانیسمی در مورد ارتباطات اپیدمیولوژیک مشاهده شده بین COVID-19 در بارداری و عواقب نامطلوب پری ناتال را ارائه می دهد. در مجموع ، این یافته ها نشان می دهد که افزایش نظارت پیش از تولد برای زنان مبتلا به SARS-CoV-2 ممکن است ضروری باشد.

محققان خواستار تغییر در نحوه ی كنترل و نظارت بر زنان باردار شدند.

دکتر امیلی میلر، استاد زنان و زایمان در دانشکده پزشکی فاینبرگ در دانشگاه Northwestern، گفت: من نمی خواهم یک نتیجه گیری جنجالی از یک مطالعه کوچک ارائه دهم، اما این نگاه اولیه نشان می دهد که COVID-19 ، چگونه ممکن است باعث ایجاد تغییر در جفت شود، و چه پیامدهای مهمی را برای سلامتی یک بارداری بهمراه داشته باشد.

میلر گفت: ما باید در مورد لزوم و چگونگی تغییر نظارت بر زنان باردار بحث کنیم.

مطالعه ی مرتبط

یک مطالعه مرتبط که توسط آژانس بهداشت عمومی سوئد در گزارش مختصر این آژانس منتشر شد، نشان می دهد که در مقایسه با زنان غیر باردار، زنان باردار مبتلا به COVID-19 و زنانی که بعد از زایمان به این ویروس مبتلا شده اند، با خطر عوارض بیشتری مواجه هستند و نیاز به مراقبت های ویژه دارند. در نتیجه گیری این مقاله آمده است: زنان باردار باید با توجه به پیامدهای احتمالا شدید عفونت SARS-CoV-2 ، با احتیاط بیشتری عمل کنند و افرادی که دارای فاکتورهای خطر اضافی مانند اضافه وزن یا چاقی، فشار خون بالا و دیابت حاملگی هستند، باید اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200526/COVID-19-appears-to-attack-the-placenta-in-pregnant-women.aspx

 



[1] maternal vascular malperfusion